КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Го бога — громовержця ПерунаПроте навіть модер нізована стара релігія не відповідала потребам часу: вона гальмувала процес державотворення; не захищала багат ства і привілеї феодальної верхівки, що набирала силу; ускладнювала розвиток зв'язків з християнськими краї нами. Тому запровадження нової державної монотеїстич ної релігії стало життєвою необхідністю. Вибір було зу пинено на християнстві візантійського зразка. І це зов сім не випадково. По-перше, ще за часів існування антич н их міст-держав для Подніпров'я визначився південний вектор цивілізаційної орієнтації, який значно посилився з появою торгового шляху «з варяг у греки». По-друге, у державної еліти вже існували досвід та традиція хрещен ня (Аскольд, Ольга), пов'язані з Константинополем. По- третє, відповідно до візантійської моделі християнства світська влада домінувала над релігійною, що цілком влаштовувало великого князя: ідеологічну підтримку сво їм державотворчим планам він отримував, а контроль над ним з боку церкви не встановлювався. По-четверте, ві зантійське православ'я знайомило Русь з християнським віровченням рідною мовою, що значно прискорювало і спрощувало процес поширення та утвердження нової ре лігії. Єдине, що тривожило Володимира, — це реальна загроза через прийняття християнства потрапити в ідео логічну або ж навіть політичну залежність від Візантії. Вирішенню проблеми посприяв збіг обставин. У 986 р. візантійський імператор Василь II, проти якого виступи ли земельні магнати, попросив у Володимира військової допомоги для придушення заколотників. Київський князь погодився, але висунув вимогу — одруження із сестрою імператора Анною. Це була надзвичайно висока ціна, адже відповідно до існуючих тоді канонів, візантійські прин цеси могли виходити заміж лише за рівних собі або хоча б за представників родини німецьких імператорів. Проте обставини були сильніші за традиції: реальна загроза Кон стантинополю змусила Василя II піти на поступки, вод ночас він сам висунув вимогу, щоб Володимир охрестив ся і запровадив християнство на Русі. Виконуючи умови русько-візантійської угоди, у Києві хрестився Володимир. Шеститисячне руське військо допомогло візантійсь кому імператору розбити сили феодальної опозиції вліт ку 988 р. у битві під Хрисополем. Проте, опанувавши ситуацією, імператор зрікся своїх обіцянок і відмовив кня зю віддати за нього сестру. Намагаючись досягти постав леної мети, Володимир здійснює блискавичний похід до Криму і захоплює важливий пункт візантійського пану вання на півострові, головну житниц ю імперії — Херсо нес (Корсунь). Імператору нічого не залишилось, як ви конати умови угоди. Саме в Корсуні восени 989 р. Воло димир взяв шлюб з Анною. Ц я подія і стала точкою від ліку процесу насадження християнства на Русі. Драма тичні події, пов'язані із запровадженням нової релігії, що відбулися протягом трьох років (988, 989, 990) літо писцем спресовані в один — 988 р. Насправді християні зація Русі тривала декілька століть. Прийняття християнства значно вплинуло на подаль ш ий розвиток Київської Русі: 1. Нова віра сприяла остаточному розкладу родового ладу й формуванню та зміцненню нових феодальних від носин у східних слов'ян. 2. Православ'я стало надійним Грунтом для ство рення могутньої, централізованої самодержавної країни. 3. Прийняття християнства сприяло зростанню між народного авторитету держави. Хрещення Русі та одру ження на Багрянородній сестрі візантійського імператора ввели Володимира у коло християнської сім'ї європейсь к их правителів, а Давньоруській державі відкрили шлях до її визнання європейською християнською спільнотою. З того часу великий князь ставав повноцінним суб'єктом міжнародного права: кордони його держави вважалися не доторканими (бодай номінально); на полі бою княжих во їнів брали в полон, а не в рабство та ін. Запровадження нової віри не стало основою ідеологічної та політичної залежності від Константинополя. Навпаки, воно сприяло налагодженню і розширенню плідних зв'язків, побудова н их на принципі рівноправності, з багатьма європейськи ми країнами. Це підтверджують тісні контакти з Німеч чиною, Польщею, Швецією, Римом. Після християніза ції Русь була навіть тісніше пов'язана із Заходом, ніж з Візантією, про що свідчать численні шлюбні угоди динас тії Рюриковичів. 4. Під впливом християнства поступово відбулася докорінна зміна світобачення та світосприйняття на селення Давньоруської держави. 5. Нова віра заклала якісно нові підвалини в куль турній сфері, сприяла розвиткові писемності, літера тури, архітектури та мистецтва. Водночас прийняття християнства візантійського зраз ка спричинило появу низки негативних явищ, тенденцій та процесів: 1. Православна церква не стала справжнім гарантом захисту різних соціальних верств, вагомою противагою самодержавній владі. Це зумовлено насамперед візантій
Дата добавления: 2015-05-23; Просмотров: 214; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |