Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Теорія соціальних стосунків




Набагато современнее витоки другої гілки соціології, суть якої полягає в компаративній теорії моральних правил, тобто норм, регулюючих соціальні дії. Незважаючи на те що всякий мислячий спостерігач має безліч різних дій, даних йому для порівняння в його власному соціальному середовищі, він повинен зазвичай звертатися до інших суспільств, щоб знайти правила, відмінні від тих, що визнані в його власному співтоваристві. І навіть тоді важко досягти чисто об'єктивної точки зору для теоретичної рефлексії, оскільки він звик відноситися до моралі, в якій він був вихований, як до един-ственно обгрунтованої моралі, як до критерію оцінки інших моральних систем, а не як до того, що підлягає порівнянню з ними. Соціологічним теоріям моралі повинні були предше-ствовать етнографічні описи, з яких тільки біля XVII століття.. стали виникати порівняльні етнографічні узагальнення. Та і в них, аж до останньої чверті XIX століття, моральні правила, що переважали серед різних народів, без розбору змішувалися з усіма іншими культурними даними, що характеризують цивілізації цих народів.<.>

Для того, щоб показати марність усіх зусиль раціонально

обгрунтувати абсолютну і універсальну мораль, різноманітність і протиріччя моральних правил, що фактично визнаються в різні часи і в різних суспільствах, необхідно було систематично описати і, якщо можливо, пояснити їх як продукти "природної", тобто емпіричною і причинно обу-словленной, еволюції: этология стала протистояти етиці.<.>

При відборі даних для цієї галузі соціології ми повинні пам'ятати відмітну особливість моральних правил в порівнянні з усіма іншими - релігійними, економічними, технічними, інтелектуальними, естетичними - правилами. Моральне правило в очах суб'єкта - індивіда або коллек-тива, - який визнає його як валидное і намагається действо-вать відповідно до нього, виступає як обов'язок, связываю-щая його по відношенню до деякого іншого індивіда або колективу, що чекає від нього її виконання. В той же час завжди існує деякий інший обов'язок (схожа або відмінна), який цей інший індивід або колектив усвідомлює (чи принаймні передбачається, що усвідомлює) по отноше-нию до суб'єкта.. Іншими словами, соціальні обов'язки завжди знаходяться відповідно до інших соціальними обя-занностями. Обов'язки можуть бути дуже різні, їх дійсне визнання і виконання - далеко не рівними, але в принципі односторонніх обов'язків немає. Кожна норма, що визнається соціальним агентом як його обов'язок по відношенню до кого-небудь, є компонент соціальної системи, в якій агент і об'єкт його обов'язку пов'язані як партнери. Ми називаємо таку систему соціальним відношенням, і ціла галузь соціології, що займається моральними даними, може бути названа теорією громадських стосунків.<..>

Хоча ця область, безперечно, є власне социологиче-ской і жодна наука не конкурує з нею в цьому, інтерес етики виявляється не теоретичним, а нормативним. Останнім часом ведеться багато дискусій відносно великої сфери, гранича-щей з областю моральних фактів, - сфери права. У більше ранніх суспільствах не було відмінності між мораллю і правом, але в кожному цивілізованому суспільстві їх відмінності дуже оче-видны. В той же час очевидно, що значною мірою вони дійсно співпадають: багато правових норм формулюють обов'язки, реально визнані людьми в їх взаємодіях з іншими людьми в їх суспільстві, і таким чином складають готовий матеріал для соціологічного дослідження обще-ственных стосунків.<.>




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-24; Просмотров: 370; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.01 сек.