КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Основи педагогіки «вільного» виховання італійського педагога і лікаря Марії Монтесорі
Марія Монтессорі (1870-1952) – італійський педагог і лікар, перша в Італії жінка-науковець, яка реалізувала ідеї раннього розвитку і вільного виховання, створила власну педагогічну систему. її гуманістичні погляди на навчання і виховання дітей зародилися на початку XX століття, а наприкінці його вже були відомі в усьому світі. Американський педагог Т. Смітт, характеризуючи М.Монтессорі як науковця, підкреслював: „Основоположником цієї системи є жінка широкої медичної і філософської освіти, яка, захоплюючись тенденціями експериментальної психології, як основою наукової педагогіки, і в той же час виходячи зі своїх спостережень за шкільним життям, прийшла до висновку, що наукової педагогіки не може бути без шкіл, в яких допускаються вільні, природні прояви дітей" [190; 31]. Разом з іншими педагогами ХІХ-ХХ ст., Е. Кей, Г. Шаррельманом, М.Монтессорі є яскравим представником „вільного виховання”. Педагоги висували ідею самонавчання і самовиховання, підкреслюючи, що дітям потрібно надати можливість спокійно й поступово виховуватися. В основі навчання і виховання мають бути інтереси дитини, самостійність, що сприяє розвитку її творчих сил. Своєрідним девізом „педагогіки вільного виховання” став вислів: „Все для дитини, що навколо дитини”. Провідна роль у навчанні відводилася здобуттю дітьми власного досвіду. Народилася М. Монтессорі у 1870 році в сім'ї Александро Монтессорі і Ренільди Стоппарі в провінції Анкона (Італія). Батьки її були глибоко релігійними людьми, приділяли багато уваги вихованню та навчанню доньки. Змалку М. Монтессорі відрізнялася від своїх однолітків нестандартним мисленням. Мати підтримувала в Марії прагнення до відкриття нового й невідомого, до свободи, прищеплювала якості лідера. Коли дівчинці виповнилося дванадцять років, сім'я Монтессорі переїхала до Риму з тим, щоб донька могла здобути освіту. Батькам дуже хотілося, щоб Марія стала вчителькою, так як для жінки тих часів це було доступно й досить престижно. Проте донька не сприйняла ідеї батьків про такий шлях професійного становлення.
У 16 років М. Монтессорі стає єдиною дівчиною, зарахованою до Політехнічного інституту Мікеланджело Буанарроті, щоб здобути професію інженера. Проте з часом інтереси дівчини змінюються. Після закінчення інституту М. Монтессорі починає займатися медициною. У ті часи, згідно із законами Італії, жінкам не дозволялося отримувати професію лікаря, і, щоб дістати дозвіл на вступ до університету в Римі, їй довелося докласти чимало зусиль. Марія Монтессорі звернулася за допомогою до Папи Льва XIII, втручання якого й дозволило їй стати першою жінкою-студенткою Римського університету. У 1896 році М. Монтессорі закінчила Римський університет, отримавши диплом доктора терапії та хірургії, і стала першою жінкою-лікарем в Італії. Працювати сімейним лікарем М. Монтессорі не довелося, так як до лікаря жінки не було довіри пацієнтів. Тому з 1898 року вона почала працювати як асистентка в психіатричній клініці при Римському університеті. Відвідуючи притулки для розумово відсталих дітей, М. Монтессорі проводила обстеження хворих, відбираючи пацієнтів для клінік. Так вона зацікавилася розумово відсталими дітьми, яких на той час утримували в загальних притулках для слабоумних. Одночасно з вивченням дитячих хвороб, М. Монтессорі ознайомлювалася із спеціальними методами виховання „ненормальних” дітей, що наштовхнуло її на думку про ефективність „педагогічного лікування" таких форм хвороб як глухота, параліч, ідіотизм, рахіт та інших.
Уявлення про те, що педагогіка повинна поєднуватися з медициною в лікуванні хвороб є практичним наслідком наукового мислення тієї епохи. Марія Монтессорі дотримувалася думки, що розумова недорозвиненість є передусім педагогічна, а не медична проблема. Так, в 1898 році, на Туринському педагогічному конгресі педагог особливу увагу надала моральному вихованню слабоумних, яке повинно мати місце при медико-педагогічному методі їх лікування і виховання. Вона була впевнена, що розумово відсталі діти можуть успішно навчатися, якщо з ними працювати за спеціальною методикою. Педагог стверджувала, що школа повинна змінюватися: „Як зазвичай виховання дітей полягає в механічному засвоєнні ними змісту шкільних програм. Зараз перед суспільством стала потреба – перебудувати прийоми виховання і навчання” [105; 43]. Вона була впевнена: „Якщо ми хочемо мати в школі наукову педагогіку, то школа повинна відкривати простір вільним і природним проявам особистості дитини” [105; 34]. Ось у чому полягає суттєва сторона реформи освіти. Спираючись на Ідеї різних педагогів, які пропагували вільне виховання, М. Монтессорі продовжувала розвивати їх далі. Ці ідеї значною мірою вплинули на розвиток її власної педагогічної теорії і практики, сприяли боротьбі проти муштри та догматизму в навчанні. З 1899 року М. Монтессорі започаткувала роботу зі складної справи – виховання й навчання розумово відсталих дітей, кинутих батьками та взятих під опіку державою. Дітей, яких їй довірили, тримали замкненими й кидали їм їжу, як тваринам, - суспільство відмовилося від них. Лікарю-педагогу було дозволено експериментувати з цими дітьми скільки завгодно. Вона почала ознайомлюватися із першими методами виховання дефективних дітей, що зародилися в епоху французької буржуазної революції. При створенні власної методики педагог використала досвід відомого французького психіатра Пилипа Пінеля, праці якого посідали важливе місце в історії медицини. Нові методи роботи з психічно хворими встановили стосунки довіри і поваги між лікарями та пацієнтами. Пінель розробив класифікацію душевних хвороб, на підставі якої недоумкуватість і ідіотія стали розглядатися як дві особливі форми психозів. Психіатр розглядав ідіотію як психічне захворювання, при якому спостерігається зупинка в розвитку інтелектуальних або афективних здібностей. Лікар визначив цей стан „як більш або менш абсолютного порушення функцій розуму чи почуття" [69; 21]. Він правильно бачив своєрідність ідіотії в стійкості її характеру та дотримувався прийнятого в психіатрії погляду, згідно якого ідіотія – одна із своєрідних форм божевілля. Саме ж поняття „ідіотія" П.Пінель розширив, поділив на стани, що відрізняються один від одного за глибиною, а саме визначив 4 види ідіотії:
1. стан, близький до тваринного, що характеризується повним дикунством, відсутністю будь-яких почуттів, включаючи фізичні потреби; 2. стан, при якому присутні окремі поняття і фізичні потреби, тобто стан, при якому наявний певний ступінь розуму; 3. стан, при якому у суб'єкта в повній мірі збережений розум і мова (глупість); 4. стан, при якому в суб'єкта спостерігається поступове погіршення колись існуючого розуму (імбецильність). Лікар був засновником галузі медичної науки „отіатрія", першим зробив спробу використати розроблену ним методику виховання відчуття слуху. Дослідження проводилися в Інституті для глухонімих у Парижі Перейрой, і йому дійсно вдалося довести глухонімих до стану, коли вони почали чути. Таким чином, П.Пінель розмежував два стани – божевілля та розумову неповноцінність, ввів поняття „ідіотія", виділив дві клінічні форми недоумкуватості – вроджену та набуту. Вчення П. Пінеля про душевні хвороби та природу й сутність слабоумства продовжив його учень і послідовник Жан-Етьєн-Домінік Ескіроль – лікар, який присвятив свою діяльність вивченню ідіотії. Ж.Ескіроль зауважував, що ідіотія – це стан, при якому розумові здібності ніколи не проявлялися або ж не розвивалися впродовж життя. Він першим чітко розмежував вроджене та набуте слабоумство та ввів поняття „аменція” і „деменція" для їх визначення, а також поняття „імбецилізм” для визначення більш легкої ступені ідіотії, „розумова відсталість” – для визначення однієї з градацій слабоумства.
Лікар розробив симптоматичну класифікацію розумово відсталих дітей. Він розрізнив 5 категорій слабоумних на основі стану їх мовлення. З часом Ж. Ескіроль уточнив характеристики розумово відсталих та ввів нові ознаки для класифікацій, такі, як емоційні якості, можливості, перспективи їх розвитку. Таким чином, французький лікар-психіатр користувався декількома класифікаціями, що є доказом систематичного та детального дослідження слабоумства. Як стверджує X. Замський, Ж. Ескіроль поклав початок клінічному й психологічному вивченню слабоумства. Після нього вчення про слабоумство стало самостійною психіатричною, а з часом - і психолого-педагогічною проблемою. Французький психіатр В.Солльє розумів слабоумство як порушення уваги. На його думку, при абсолютній ідіотії – довільна увага відсутня, при простій - спостерігається слабкість уваги, при імбецилізмі – нестійкість уваги. Тривалий час М. Монтессорі вивчала досвід Жана Ітара та Едуарда Сегена, які вперше практично довели можливість виховання і навчання глибоко розумово відсталих дітей. Вперше висунув гіпотезу про те, що медико-педагогічне втручання може ефективно допомогти недоумкуватим Ж. Ітар. Єдиним на той час хто проаналізував, узагальнив і оформив у вигляді цілісної медико-педагогічної системи власну практику виховання слабоумних був Е. Сеген. Взявши за основу досвід Ж. Ітара, він використав його прийоми. Працюючи з дітьми, які виховувалися у притулках для слабоумних в Парижі, Е. Сеген вдосконалював методику впродовж наступних 10 років. Цю методику він вперше описав у книзі „Виховання, гігієна і моральне лікування розумово ненормальних дітей", виданій у Парижі в 1846 році. У 1903 році книга вийшла російською мовою у перекладі М. Лєбєдєвої і впродовж багатьох років була настільною книгою багатьох вітчизняних олігофренопедагогів. У 1848 році Е. Сеген імігрував до США, де заснував низку інститутів для дефективних і видав працю „Ідіотизм і його лікування фізіологічним методом". Ця книга була надрукована в Нью-Йорку в 1866 році. Французький лікар і педагог був великим гуманістом, вірив у людину, незалежно від її недугів. Він вважав, що в кожній людині закладені значні потенційні можливості для удосконалення її духовних і фізичних сил. Ці можливості можуть бути приведені в дію силою духу, волі і мистецтва виховання, а також шляхом створення сприятливих умов життя для тих осіб, які потребують допомоги лікаря та вихователя. Нові погляди представників французької буржуазної революції щодо сутності розумової відсталості значно вплинули на розвиток гуманістичних поглядів щодо слабоумних, створивши умови для поглибленого вивчення недоумства лікарями та педагогами. Гуманістичні ідеї й успіхи у вивченні слабоумних на той час, у свою чергу стимулювали розвиток суспільної допомоги дітям із порушенням інтелектуального розвитку. Марія Монтессорі вивчала досвід роботи з аномальними дітьми Е.Сегена в Лондоні і Парижі, переклала та власноручно переписала його твори. Вона відвідала Бісетр – місто, в якому працював Е.Сеген під керівництвом видатних психіатрів П.Пінеля і Ж.Ескіроля. Тут М.Монтессорі більш детально ознайомилася із дидактичними матеріалами Е.Сегена. Пізніше вона писала: „Після вивчення методів, що використовувалися в Європі, я закінчила свої дослідження над дефективними дітьми в Римі та навчала їх впродовж двох років. Я дотримувалася книги Сегена й немало користі взяла із досвіду Ітара; керуючись ними, я розробила різноманітні дидактичні матеріали” [105; 50]. Таким чином, на погляди М.Монтессорі стосовно виховання та навчання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, а в подальшому й дітей, які розвиваються нормально, вплинули ідеї прогресивних педагогів епохи французької буржуазної революції, особливо Ж.Ітара та Е.Сегена. їх педагогічні ідеї стали основою технології М. Монтессорі. Дитина є активною істотою і за своєю природою здатна до розвитку і навчання, вважала М. Монтессорі. Для того, щоб цей розвиток відбувався, слід створити оточення для самовиховання. Педагог вивчала сутність дитини, а школа, на її думку, повинна бути лабораторією, в якій вивчається психічна діяльність дітей [220]. Технологію М. Монтессорі можна вважати конструктивіською. Останнім часом ведеться чимало дискусій про „конструктивізм” – термін, що його використовують у сфері освіти вчителі, які базують свої методи на роботах і філософії Жана Піаже. Послідовники Ж.Піаже вважають, що людина сама будує свої знання. Знання не є чимось зовнішнім, що може пасивно засвоюватися, але вони також не є й чимось внутрішнім, що може розкриватися в міру того, як людина стає дорослою. Конструктивісти вважають, що людина будує свої знання у процесі інтерактивного спілкування з оточуючим середовищем. За М. Монтессорі процес конструювання знань можна спостерігати в усіх сферах розвитку дитини. Він зумовлюється бажанням до істинного пізнання. З цього приводу італійський педагог стверджувала: „Пізнання створює в дитині складну систему ідей, що побудована самою дитиною протягом цілого ряду складних психічних процесів. Пізнання є внутрішнім формуванням дитини й засвідчує про її психічний ріст” [223; 38]. Лейтмотивом у цій же книзі проходить думка, що: „Шляхи, якими йде дитина в активному формуванні своєї індивідуальності, співпадають повністю із шляхами, якими йде геній” [223; 38]. Підтримував ранні педагогічні погляди М.Монтессорі Ж.Піаже. Він відмічав важливість використання конкретних матеріалів, які суттєво прискорюють інтелектуальний розвиток дитини. Пізніше Ж.Піаже критикував послідовників М. Монтессорі за те, що вони використовували матеріали в невідступному порядку: він був впевнений, що дитина повинна вільно експериментувати з матеріалами. Особливої уваги надавала М.Монтессорі рухливості та розширеному використанню дидактичних матеріалів. Послідовники Ж.Піаже стверджують, що автономія повинна стати основною метою у навчанні, що тільки діти, які стали автономними, здатні самостійно вчитися, можуть стати незалежними, самодостатніми мислителями. Біологічною передумовою тут є ідея про те, що життя будь-якої людини є існуванням вільної активності, а, отже, дитина, яка розвивається, має природжену потребу в свободі й спонтанності. Виходячи з цього, М.Монтессорі відмовилася вбачати сутність виховання у формувальному впливі на дитину, протиставивши йому проблему організації середовища, яке б найбільш відповідало дитячим потребам, здібностям та інтересам. При цьому обов'язково враховувалися перспективи того, що Л. Виготський назвав „зоною найближчого розвитку”. Незабаром діти, поміщені в людські умови, показали надзвичайні результати. Педагогу вдалося навчити декількох розумово відсталих дітей із притулків для слабоумних читати та писати так добре, що їх можна було послати на екзамени в народну школу й вони їх успішно витримали. Наведемо один із її записів: „Я навчила розумово відсталих дітей читати та писати так гарно, що це дало їм можливість скласти екзамени разом із нормальними дітьми в звичайній школі. І вони склали їх успішно” [105; 12]. Педагог впевнилася, що розумово відсталі діти можуть розвиватися, якщо їх навчати за спеціальною методикою, створивши відповідні умови для виховання. Вона перша використала ідеї Е.Сегена щодо сенсомоторного виховання у процесі навчання дітей із легкими формами розумової відсталості й згодом довела ефективність такої роботи у вихованні нормальних дітей. На прохання міністра народної освіти Італії Гвідо Бачеллі М.Монтессорі розробила курс лекцій для римських учителів із проблем виховання розумово відсталих дітей. Цей курс у 1898 році було покладено в основу роботи „Державної Ортофренічної школи для відсталих дітей”, в якій педагог працювала два роки. Був набраний клас дітей, яких у початковій школі визнали безнадійно відсталими в розумовому відношенні. Пізніше, під впливом однієї філантропічної організації, був заснований Медико-педагогічний інститут, куди, крім дітей із народних шкіл, збирали всіх розумово відсталих дітей із римських притулків для слабоумних. Працюючи в Медико-педагогічному інституті, М. Монтессорі зі своїми колегами навчала вчителів спеціального методу спостереження і виховання розумово відсталих дітей. Вивчаючи в Лондоні та Парижі прийоми виховання дефективних дітей, вони вивчали безпосередньо й самих дітей. Ці два роки практики й складають першу та сутнісну педагогічну ступінь технології М. Монтессорі. Отже, „Ортофренічна школа” вперше в Італії почала готувати вчителів для роботи з розумово відсталими дітьми. Саме тут зароджується відомий „метод Монтессорі”, поширений як у нинішніх західноєвропейських загальноосвітніх школах та школах-Монтессорі, дитячих садках, так і в нашій країні. Усі свої свідомі роки життя М. Монтессорі присвятила проблемам освіти. З часом вона повертається в університет і вивчає курси філософії, психології та антропології, а також нервові хвороби дітей, друкує власні роботи з проблем навчання та виховання психічно хворих дітей. Педагог, підтримуючи положення свого вчителя, відомого італійського антрополога Джузеппе Серджі, акцентує увагу на тому, що для розроблення "розумних" методів виховання необхідно проводити точні та раціональні спостереження над дитиною як особистістю, особливо в період від народження до 7 років, оскільки цей вік сприятливий для закладання основ виховання і культури. Основною ідеєю вільного виховання, за М. Монтессорі, є „самобудова" особистості дитини на основі виявлення законів її розвитку. Це дозволило педагогу створити власну систему виховання і навчання, яка б давала змогу працювати індивідуально з кожною дитиною, спостерігати, вивчати її. Для досягнення поставленої мети педагог розробила спеціальні дидактичні матеріали, що допомагали дітям самостійно розвиватися, виховуватися, навчатися. Як зауважує І.Дичківська, метод Монтессорі розширив проблему індивідуального виховання. У педагогічній системі створені умови реалізації концепції індивідуального виховання: підготовлене середовище, дидактичні матеріали, освітній, діяльнісний та особистісний компоненти професійної компетентності педагога. Цей метод сприяє також соціалізації дитини: вона вчиться рухатися, дякуючи різноманітним вправам, легко й точно виконувати акти соціального життя, тобто готується не до школи, а до життя. З 1907 року М. Монтессорі розкривається ще більше як педагог-практик. 6 січня 1907 року в Сан-Лоренцо М. Монтессорі відкриває школу „Будинок дитини”, яка відрізнялася від інших своєю педагогічною організованістю. Це був не просто притулок, а „школа для виховання", в якій використовувалися педагогічні ідеї М. Монтессорі. Спочатку в школі навчалися 50 некерованих дітей. Комісії визнали, що вони не піддаються навчанню, хоча діти не мали ураження центральної нервової системи, були просто соціально й культурно занедбаними, жили в жахливих умовах, не мали можливості вчитися і жити в нормальній сім'ї. Колеги були вражені тим, як доктор медицини могла так „низько впасти". Вони вважали, що, обіймаючи посаду вчителя у бідному районі, вона деградує як учений і як особистість. Працювала педагог в одній великій кімнаті, застосовуючи матеріали, за допомогою яких навчала соціально й культурно занедбаних дітей. М.Монтессорі не планувала проводити науковий експеримент, а хотіла лише перевірити реакцію нормальних дітей на роботу з цими матеріалами. У школі вчителі привчали дітей до самостійності, сприяли їх різнобічному вдосконаленню, допомагали організовувати свою діяльність, реалізовувати свої можливості. Вони також слідкували за фізичним розвитком дітей. Суттєвого значення при навчанні надавалося лінгвістичним вправам, систематичному вихованню відчуттів, вправам, які допомагали в підготовці до виконання обов'язків повсякденного життя. Діти показали високий рівень концентрації уваги, зацікавленість у виконанні завдань, самостійність. 7 квітня 1907 року в кварталі Сан-Лоренцо був відкритий другий „Будинок дитини”, а 18 жовтня 1908 року – ще один дім Міланським гуманітарним суспільством у робітничому кварталі. Третій аналогічний заклад було засновано 4 листопада того ж року в Римі, в приміщенні, що знаходилося на Віа Фамагоста, в частині міста під назвою Праті ді Кастелло. Спостерігаючи в процесі роботи за дітьми, М. Монтессорі відкрила й визначила такі ключові поняття, як „формування волі” дитини, „свобода” та її ліміти, „підготовче серодовище”, „сензитивні періоди”, „допитливий розум” дитини. Через два роки до М. Монтессорі прийшло визнання. Системою М.Монтессорі зацікавилися у різних країнах світу. В 1911 році в США редактор журналу „McClure’s Magazine” С.С. Мак-Клур видав першу серію статей про метод Монтессорі під назвою: „Освітнє чудо: метод Марії Монтессорі”. У 1915 році на Всесвітній виставці в Сан-Франциско італійський педагог ознайомила присутніх зі своїм практичним досвідом. Робота педагога була високо оцінена. У своїх книгах „Будинок дитини. Метод наукової педагогіки" [105], „Педагогічна антропологія" [210] та інших М. Монтессорі описала проведену роботу. У 1912 році її книгу „Метод Монтессорі” було перекладено англійською мовою, у 1939 році опубліковано книгу „Таємниця дитинства" [222], у 1949 році - „Абсорбуючий розум" [215]. На початку XX ст. почали відкриватися дитячі садки-Монтессорі в США. Однак прибічники традиційних методів навчання і виховання (передусім професор Колумбійського університету Уїльям Кілпатрик) розкритикували цей метод навчання, визнали його „несучасним" і всіляко стримували його популяризацію. Як вказує П.Ліллард, Мак-Хант у своїх працях відзначав, що погляди М. Монтессорі не відповідали окремим популярним на той час теоретичним концепціям [205]. Використання методу Монтессорі в той час у США не мало позитивного результату, передусім з таких причин: недостатньої підготовки вихователів, учителів, відсутності якісних Монтессорі-матеріалів. До кінця 30-х років дитячі садки Монтессорі були закриті. Відродження педагогіки Монтессорі в США відбулося завдяки Ненсі Рембуш у кінці 50-х років XX ст., яка, подорожуючи Європою, зацікавилася цим методом і після навчання в Англії отримала сертифікат учителя Монтессорі від Міжнародної Асоціації Монтессорі. В 1957 році в штаті Коннектикут був відкритий перший дитячий садок-Монтес-сорі. У 1959 році Б. Стефенсон провела перші курси підготовки Монтессорі-педагогів у США. У цей період відкриваються навчальні центри підготовки Монтессорі-педагогів. Так, у 1961 році був створений Монтессорі-інститут у м. Вашингтоні, який функціонує і сьогодні, центр у Каліфорнії під керівництвом Л. Уікрамаратне, в Атланті, заснований М. Радоніс, Е. Брайан, Н. Хьюджесом, освітні Монтессорі-центри в Техасі, Майамі, Мілуокі, Нью-Джерсі, Міннесоті, Лос-Анджелесі, Огайо, Канаді. Саме завдяки Ненсі Рембуш були встановлені зв'язки, які поклали початок запровадженню методу Монтессорі в Україні. Виступаючи на міжнародних конференціях, М. Монтессорі знайомиться з відомими людьми: Т. Едісоном, Е. Келлер, Дж. Дьюі. Чимало слухачів міжнародних курсів стали її послідовниками, друзями, колегами: Клод Кларемот (Англія) - редактор усіх видань книг М. Монтессорі англійською мовою, Анна Маккероні – керівник „Будинку дитини” в Мілані (1908 р.) – особистий секретар і біограф М. Монтессорі, Зігмуд Фрейд – австрійський психолог, психіатр і невропатолог, фундатор психоаналізу, Жан Піаже — швейцарський психолог, на той час президент Монтессорі-суспільства в Женеві, Елізабет Стендінг – офіційний біограф і друг. У М. Монтессорі були сподвижники. Один із них – доктор медицини, професор Піццалі, який створив в Італії школу наукової педагогіки, що мала за мету підготовку вчителів у дусі нового плину педагогічної думки. Другий – відомий антрополог Джузеппе Серджи – який у своїх педагогічних працях так визначав шлях до відродження людства: методичне вивчення об'єкта виховання під керівництвом педагогічної антропології й експериментальної психології. У 1915 році М. Монтессорі брала участь в Панамській Тихоокеанській Міжнародній виставці, присвяченій завершенню побудови Панамського каналу, де їй було вручено дві золоті медалі. На знак особливого впливу на французьку освіту її нагородили орденом Почесного легіону, кілька країн присудили їй ступені доктора. У Нідерландах, США науковець виступала з доповідями та лекціями, маючи великий успіх. У 1922 році М. Монтессорі призначають державним інспектором шкіл Італії. З приходом до влади Муссоліні, педагога вигнали з Італії за непокірливість - вона перетворилася в „громадянку світу" й була змушена переїхати до Нідерландів. У цей час продовжуються поїздки науковця по світу. У 1929 році педагог організувала Міжнародну Монтессорі Асоціацію (АМІ), яка діє і нині, Монтессорі-товариства в Індії, Аргентині (1927р.), Англії (1930р.), Ірландії (1934 р.). У 1939 році М. Монтессорі приїхала на півроку до Індії працювати на підготовчих курсах. Індійські педагоги-Монтессорі систематично відвідували Міжнародні Монтессорі-курси в Римі (1913 р., 1930-1931 р.р.), Лондоні (1919 р.), Барселоні (1933 р.). Із приїздом науковця до Індії було відкрито перші дитячі садки та школи-Монтессорі у м. Аллахабаді, м. Венаресе, м. Бомбеї, м. Калькутте, м. Хайдерабаде; окремі з них існують і сьогодні. Сподвижниками Монтессорі-руху в країні були С. Сарабхаі, Е. Стендінг, Г. Бхадека. В Індії було перекладено та видано твори М. Монтессорі „Абсорбуючий розум”, „Відкриття дитини”, „Формування людини”. Почесними членами Міжнародну Монтессорі Асоціації стали Д. Неру, В. Пандит, С. Рамасвамі Айяр, а також вчені С. Радхакрішнан і 3. Хуссейн. Після війни М. Монтессорі повернулася до Європи. В цей час вона продовжувала читати лекції на Міжнародних курсах в Бельгії, Нідерландах, Норвегії, Іспанії, Швеції, Пакистані, Цейлоні, Австралії, а також працювала лікарем-психіатром. Із 1925 по 1953 роки було проведено 10 Міжнародних Монтессорі-Конгресів: Хельсінкі (1925 р.), Ніцца (1932 р.), Амстердам (1933р.), Рим (1934 р.), Оксфорд (1936 р.), Копенгаген (1937 р.), Единбург (1938 р.), Сан-Ремо (1949 р.), Лондон (1951р.), Париж (1953 р.). У 1948 році М. Монтессорі була нагороджена Нобелевською премією світу. У 1950 році педагог брала участь в конференції ЮНЕСКО (Флоренція). Із 1952 року Монтессорі-педагогіка поширюється на Філіппінах. Перший дитячий садок-Монтессорі був заснований монашкою із Нідерландів сестрою Г. Бургеманс при Коледжі святого Джозефа в Куезон-Сіті. У 1957 році сестра Аккурсія відкрила Монтессорі-школу для дітей із порушеннями розвитку. Науковцями П. Солвієн і І. Гомез було засновано два Монтессорі-центри, а також Монтессорі-дитячі садки і школи, в яких спільно навчалися як діти з нормальним розвитком, так і з вадами розвитку. Так, у Монтессорі-центрі П.Солвієн серед 1100 учнів було спочатку 15 дітей із різними вадами розвитку, і з кожним роком до центру приймали 12-20 таких дітей. Після закінчення навчання в центрі близько 80% дітей із порушеннями психофізичного розвитку здобували освіту в масовій школі і лише 20% - у спеціальних навчальних закладах [195]. Система М. Монтессорі була відомою також у Росії та Україні, де друкувалися її книги, а досвід висвітлювався у журналах. Прихильницею методу М. Монтессорі була Ю. Фаусек (1863-1943), яка на практиці впроваджувала систему М. Монтессорі, пропагуючи її педагогічні ідеї. У жовтні 1913 року при одній із гімназій вона створила невеликий дитячий садок, у якому навчання та виховання дітей проводилося за педагогічною системою М. Монтессорі. На початку 20-х років Ю. Фаусек керувала спеціальною кафедрою за методом Монтессорі при інституті дошкільного виховання в Петрограді. На базі дитячого садка було створено в 1916 році „Суспільство вільного виховання (метод Монтессорі)”, при якому були відкриті курси для ознайомлення з системою італійського педагога [5]. У Росії було засновано декілька дитячих закладів-Монтессорі: Яснополянська школа, якою керувала Т. Сухотіна, дитячий садок у селищі Лісне поблизу Петербурга, один дитячий садок – у провінції, в м. Кирилові Новогородської губернії. Було відкрито спеціальні дитячі садки при Піклуванні про бідних і Народному будинку графині Паніної для дітей простих робітників та інші. В 1917 році у Петрограді Ю. Фаусек відкрила дитячий садок-Монтессорі, який був лабораторією кафедри Інституту дошкільної освіти [173]. Педагогічну систему М. Монтессорі вивчала послідовниця К. Ушинського О. Тіхєєва. Вона організувала дитячий садок в Санкт-Петербурзі, де працювала за власним „методом Тіхєєвої”, основою якого було поєднання гри та праці дітей. У своїх працях педагог критикувала педагогічну систему М. Монтессорі. Вона зауважувала, що у „Будинках дитини", в яких їй довелося побувати, немає свободи та індивідуалізації виховання [168]. Згодом у Росії зростає кількість дитячих садків-Монтессорі, зазначають М. Богуславський та Г. Корнєтов. У Москві – „Кельнський дім" на Дівочому полі, яким керував А. Перроте, садок під керівництвом А. Виготської, садок для глухонімих дітей Н. Соколової; будинок у Вятці, а також чотири дитячих садки в Тифлісі, де працювали соратники М. Монтессорі. За даними М.Якімової, до кінця 20-х років дитячих закладів-Монтессорі нараховувалося близько двадцяти. При Інституті дошкільної освіти у 1923 році відкрився „Науковий гурток за методом М. Монтессорі", в якому вперше було узагальнено наукові підходи щодо вивчення можливостей і шляхів використання методу Монтессорі у вітчизняних умовах. Крім того, у Жіночому педагогічному Інституті проводилася також підготовка спеціалістів. Паралельно діяли семестрові Монтессорі-курси під керівництвом С. Сазонова, проводилися семінари з питань вільного виховання. У післяреволюційний період стає актуальним питання відповідності освітньо-виховної роботи ідеологічним догмам епохи. Тому після 20-х років ставлення до педагогів, які пропагували виховання вільної дитини, в тому числі й до педагогіки М. Монтессорі, стає негативним. На початку 30-х років педагогічні ідеї М. Монтессорі були розкритиковані як буржуазні. Так, у всесоюзній пресі було заявлено: „Турбуючись лише про розвиток тих сторін людини, які вигідніше й легше використовувати з метою експлуатації, М. Монтессорі вже у самий розквіт своєї теоретичної і практичної діяльності стала виразником інтересів великої буржуазії. У даний час її школи є оплотом фашизму" [92; 101]. Система М. Монтессорі не відповідала радянській ідеології та принципам єдиної трудової школи того часу за такими параметрами, як відсутність колективного виховання, зв'язку теорії з життям, із суспільно корисною працею і в кінці 30-х років була заборонена. Порівняльний та історичний аналіз педагогічної досвіду М. Монтессорі, проведений сучасними науковцями, позбавив від несправедливої у педагогіці радянського періоду критики системи італійського педагога, зазначає В.Синьов. Насправді, на думку вченого, М. Монтессорі у вихованні дітей надавала важливого значення розвитку самостійності, відповідальності, цілеспрямованості, вміння працювати в колективі. В Україні метод Монтессорі пропагували О. Дорошенкова, Н. Лубенець. Педагогічні ідеї італійської вченої вплинули на становлення дидактичних поглядів видатного педагога С. Русової. Вивчаючи праці М. Монтессорі, С.Русова приходить до висновку, що в школі має панувати самодіяльний метод, який передбачає активність і самостійність учнів у навчальному процесі. Метод Монтессорі пропагував журнал „Дошкільне виховання”, що друкувався у Києві. У 1915 році видається книга Н. Лубенець „Фребель і Монтессорі”. В ній автор порівнювала педагогічну діяльність вчених і зазначала, що праці Ф.Фребеля та М. Монтессорі відіграють велику роль в історії дошкільного виховання. Відомий педагог С.Русова, автор першої концепції національного дитячого садка в Україні, в кожному розділі своєї книги „Дошкільне виховання" звертається до авторитету М.Монтессорі, як уважного спостерігача, дослідника дитячої душі. У своїх роботах педагог підкреслювала принцип надання дитині можливостей для вільного розвитку особистості. У 60-х роках А.Усова у своїй праці „Сенсорне виховання дошкільнят" привернула увагу до системи навчання і виховання М. Монтессорі, однак виключно в аспекті сенсори-ки. Ідеї М. Монтессорі використовували свого часу такі видатні педагоги, як Я. Корчак, А. Макаренко, В. Сухомлинський, Б. Спок, Ш. Амонашвілі та інші. Марії Монтессорі було присуджено нагороди, премії від уряду, університетів, наукових товариств. Вона стала почесним Доктором Даремського університету (США), Почесним членом наукового товариства Педагогічного університету в Единбурзі (Шотландія), Почесним Доктором філософії Амстердамського університету. Педагога тричі висували на здобуття Нобелівської премії (1948 р., 1950р., 1951 р.), її приймали королі, президенти і прем'єр-міністри. За своє життя педагог опублікувала близько 30 робіт, які були перекладені на 24 мови. Це: „Педагогічна антропологія” (1905 р.), „Будинок дитини. Метод наукової педагогіки” (1909 р.), „Самовиховання і самонавчання в початковій школі” (1922 р.), „Виховання для нового світу” (1946 р.), „Розвиток потенційних можливостей людини" (1948 р.), „Абсорбуючий розум” (1949 р.), „Формування людини” (1950 р.) та інші. Останні роки життя М. Монтессорі провела в Нідерландах, де й померла в 1952 році. Відродження педагогіки М. Монтессорі в Росії та Україні починається з кінця 80-х – початку 90-х років і пов'язане з демократизацією суспільного життя, що розпочалося в епоху перебудови. У цей період відбуваються перетворення і в системі освіти. Поступово важливого значення у навчанні та вихованні набувають різні інноваційні педагогічні підходи. На початку 90-х років педагоги Росії у пошуках шляхів гуманізації виховання та освіти підростаючого покоління, створення оптимальних умов для їхнього росту на основі вільного розвитку й самореалізації особистості знову повернулися до системи М. Монтессорі. У 1992 році був створений Московський центр Монтессорі, у 1993 році - Міжрегіональна альтернативна Монтессорі-асоціація (МАМА). Зазначені факти є свідченням всесвітнього визнання М. Монтессорі як педагога-гуманіста. Основні ідеї системи М. Монтессорі є актуальними й понині. Це – проблеми індивідуального навчання, саморозвитку дитини, створення спеціальної системи виховання і навчання для успішного саморозвитку як нормальної дитини, так і дитини з порушенням інтелектуального розвитку, допомога дорослого дитині в „само побудові” й духовному розвитку. Вони відповідають основним принципам Державної національної програми „Освіта України XXI ст.”. З-поміж них такі, як: · гуманізація освіти, утвердження людини, як найвищої соціальної цінності, розкриття її здібностей і задоволення різноманітних освітніх потреб, гармонії стосунків людини та навколишнього середовища, суспільства, природи; · - гуманітаризація освіти, що забезпечує формування цілісної картини світу, духовності, культури та планетарного мислення особистості; · - забезпечення права кожної дитини мати умови для всебічного розвитку, бути соціально й психологічно захищеною [35]. Ідеї М. Монтессорі щодо виховання та навчання дітей близькі з ідеями гуманізації та демократизації виховання. Гуманізм педагогічної системи М. Монтессорі ґрунтується на положенні про безмежну віру в природу дитини, її цінність у цьому світі, орієнтації на ідеал вільної, самостійної, активної особистості. Педагоги минулого виходили з того, що дитина, як активна істота від природи, здатна до самостійного спонтанного розвитку. Таких поглядів дотримувалися всі представники теорії вільного виховання, проте лише М.Монтессорі зуміла розробити педагогічну систему, що ґрунтується на максимальному розвитку дитячої активності. Вона зазначала, що здібності дитини розвиваються відповідно до законів природи. Це дає можливість вести дитину її власним, вільним внутрішнім шляхом. Феномен педагогіки М. Монтессорі полягає в прагненні виключити будь-який авторитарний тиск на людину, яка формується, орієнтації на ідеал вільної, самостійної, активної особистості. Аналізуючи життєвий та творчий шлях видатного педагога М.Монтессорі, зазначаємо, що на формування її особистості впливали фахівці з різних галузей гуманітарного знання, однак головною особливістю цього процесу є чітка орієнтація її як фахівця на діяльність педагога-новатора. Своєю невтомною працею М. Монтессорі зробила вагомий внесок у розвиток спеціальної освіти, оскільки значну частину свого життя присвятила вихованню та навчанню дітей з порушеннями психофізичного розвитку.
Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 1735; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |