Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Оволодіння прийомами і навиками педалізації




Лекція 13

Тема заняття: Педаль. Значення педалізації як засобу музичної виразності.

Структура та зміст заняття:

1. Педаль – душа фортепіано.

· Функції правої та лівої педалей..

· Використання педалі композиторами різних стилів..

2. Прийоми, види педалізації.

· Пряма та запізнююча педаль.

· Напівпедаль

· Педаль, як зв’язуючи засіб.

· Забарвлюючий засіб педалі.

3. Педалізація в кантиленних п’єсах.

· Педаль в поліфонічних п’єсах...

Література: 1 О. Алексеев. «Історія фортепіанного мистецтва» М. 1962

2. Н. Голубовська. Мистецтво педалізації.. М. 1974

3. Брейт ГауптР. Педалізація. – Одесса: Одессполиграф, 1927г.

Домашнє завдання:Проаналізувати педалізацію у триголосній інтенції Й.С. Баха, сонаті

Й. Гайдна та романтичній п’єсі (на вибір

Відіотека: Майстер – клас Марії Гамбарян. Педалізація і стиль. Ч. І-ІІІ

Зміст

«Педаль – це самобутня і прекрасна властивість інструменту є найсильнішим засобом впливу в руках майстра». Г. Нейгауз «Про мистецтво фортепіанної гри».

Сучасні фортепіано мають дві або три педалі. У більш ранніх інструментах для тих же цілей використовувалися важелі, які піаніст повинен був натискати коліньми.

Праві педаль піднімає відразу всі демпфери, так що після відпускання клавіші відповідні струни продовжують звучати. Крім того, всі інші струни інструмента також починають вібрувати, стаючи вторинним джерелом звуку. Праві педальвиконристовується у двох цілях: гра legato там, де це неможливо зробити пальцями в силу технічних складностей, і збагатити звук новими обертонами. Існує два способи використання педалі: пряма педаль – натискання педалі перед натисканням клавіш, які потрібно затримати, і запізніла, коли педаль натискається відразу після натискання клавіші й до того, як її відпустили. Професійні піаністи використовують також терміни «півпедаль» та «четверть педаль», які означають неповне натискання правої педалі, яке приглушує струнидемферами лише частково, створюючи особливий звуковий ефект. У музиці композиторів епох романтизму й імпресіонізму часто зустрічаються ці позначення, звичайно для додання звуку особливого колориту.

Ліва педаль використовується для послаблення звуку. У роялях це досягається зрушенням молоточків вправо так, що замість трьох струн хору вони вдаряють тільки по одній струні. У нотах вона позначається позначкою una corda, її зняття – позначкою tre corda або tutte le corde. Крім ослаблення звучання, використання лівої педалі при грі на роялі дозволяє пом’якшити звук, зробити його більш теплим і приглушеним за рахунок вібрації струн хору,що звільнилися.

Середня (або третя, тому що історично вона була додана останньою) педаль роялю, або педаль sostenuto служить для затримки обраних демпферів у піднятому стані.

Педаль – цінна, неповторна властивість фортепіано. Жодний інший інструмент не володіє специфічним багатством,подібно педальному звучанню. Педаль широко використовували всі композитори, починаючи з Бетховена. Фортепіанна література 9020 століття мислилась композиторами з педаллю, тому виконавське мислення піаністів також не може існувати поза педалі. Відчувати педаль у всій багатогранності її застосування так як і відчувати звук у всіх його градаціях – значить володіти вже оприділеною піаністичною майстерністю. Тонка різноманітна педалізація збагачує звукову палітру виконавця. Посилення звучання обертонів резонансом відкритих струн, збереження органного пункту пів педаллю, колористичні змішання гармоній у імпресіоналістів «педальна вуаль», «таяння» звуків при вібруючій педалі – все це засоби виразності необхідні кожному піаністу. Фортепіанна методика не може обійти питання педалізації. Дана проблема – одна з найбільш складних у фортепіанній педагогіці. Вона менш ніж інша педагогічна проблема піддається систематизації і методичній розробці власне тому, що вміння педалізувати – один із компонентів художнього мислення виконавця. В педалізації проявляється творча уява, глибина розуміння музики і почуття стилю,багатства звукової палітри і артистичність, яка відзначається в імпровізаційності педалізації, що залежить від акустики і особливостей даного інструменту. Таму навчання педалізації абсолютно невідділимо від звучання музики, від живого її виконання, включаючи перші навчальні вправи в педалізації. Навчити педалізації – значить перш за все навчити слухати, уловлювати відтінки звучання і вслуховуватись в них, виховувати смак до педальних забарвлень, до зміни звукового колориту. Методика навчання педалізації зводиться до двох основних паралельних, але нерівнозначних по глибині і трудності розділів.

Виховання відношення до педалізації, як до творчого процесу. Загальноприйняті позначення педалі – натиск правої педалі позначається знаком Ped. Або P, для зняття педалі використовується знак *. Найбільш точні – це графічні позначення педалі.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2017-01-13; Просмотров: 711; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.008 сек.